شبکه های اجتماعی علمی و پژوهشی

شبکه‌های اجتماعی علمی بر پایه شبکه‌های اجتماعی عمومی راه اندازی شده‌اند و ساز و کاری شبیه به همان دارند و تفاوت عمده آن در تخصصی بودن آن است. در شبکه‌های اجتماعی علمی می‌توان به جای دنبال کردن هنرمندان، ورزشکاران و دوستان، فعالیت‌های تحقیقاتی اساتید دانشگاهی و محققان برجسته را دنبال کرد! این مسئله باعث می‌شود تا در جریان آخرین دستاوردهای تحقیقاتی در حوزه‌های مشخص و مورد علاقه قرار گیرید.

فواید شبکه‌های اجتماعی علمی و پژوهشی:

بارگذاری مقالات پژوهشی
–  انتشار و اشتراک دانش
–  افزایش همکاری‌های علمی
–  افزایش تعداد ارجاع به تولیدات پژوهشی
–  برقراری ارتباط با اساتید داخلی و خارجی

مشارکت پژوهشی با محققان مختلف
افزایش دامنه تاثیرگذاری تحقیقاتی
–  افزایش مشاهده‌پذیری پژوهشگر در محیط وب
–  افزایش ضریب دسترسی به مقالات از طریق جستجوگرهای وب

 

شبکه اجتماعی آکادمیا (www.academia.com)
از مهمترین شبکه های اجتماعی تحقیقاتی می‌باشد که  در سال ۲۰۰۸ توسط ریچارد پرایس راه اندازی شد.

شبکه اجتماعی ریسرچ گیت ( (www.researchgate.com:

در سال ۲۰۰۸ توسط دو نیر پزشک با نام‌های مادیچ و هوفمایر (Ijad Madisch) ، (Sören Hofmayer)  و یک متخصص کامپیوتر به نام فیکنچر (Horst Fickenscher) تاسیس شد.


شبکه اجتماعی حرفه‌ای لینکداین (www.linkedin.com:

این شبکه اجتماعی حرفه‌ای هدفی ساده را در سر می‌پروراند: اتصال دادن حرفه‌ای‌های جهان با یکدیگر به منظور افزایش کارایی و موفقیت آنها. با پیوستن به این شبکه اجتماعی کاربران می‌توانند به افراد،‌ مشاغل، اخبار، اطلاعات جدید و ‌دیدگاه‌های مختلفی که می‌توانند در ارتقا حرفه‌ای آنها تاثیرگذار باشند،‌ دسترسی پیدا کنند. این شرکت در سال ۲۰۰۲ از اتاق نشیمن بنیان‌گذارش،‌ رید هافمن تاسیس شد و افتتاح رسمی آن در تاریخ پنجم مه ۲۰۰۳ به ثبت رسید. تیم هدایت این شرکت را مدیرانی از شرکت‌های یاهو،‌ گوگل،‌ مایکروسافت، پی‌پال و الکترونیک آرتز تشکیل داده‌اند. بیشترین بخش درآمد این شبکه اجتماعی از اشتراک کاربران و فروش تبلیغات به دست می‌آید.


شبکه اجتماعی مندلی (www.mendeley.com:

مندلی در نوامبر ۲۰۰۷ در لندن تاسیس شد. نسخه آزمایشی آن در ماه اوت سال ۲۰۰۸ منتشر شد. این تیم متشکل از پژوهشگران، دانش آموختگان، و توسعه دهندگان منبع باز از انواع مؤسسات دانشگاهی است اگرچه این نرم‌افزار به خودی خود منبع باز نیست. سرمایه گذاران این شرکت عبارتند از:  مهندسین مؤسس سابق اسکایپ، و رئیس سابق استراتژی دیجیتال در گروه موسیقی وارنر و همچنین دانش‌آموختگانی از دانشگاه کمبریج و جانز هاپکینز.  مندلی سایتی است که مزایای گوناگونی برای پژوهشگران به همراه دارد. به عبارت دیگر، شبکه اجتماعی مندلی، از خدمات وبی است که با ترکیبی از ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی آکادمیک و ابزارهای مدیریت منابع، ابزاری جامع برای محققان به شمار می‌رود. هدف مندلی ایجاد مجموعه‌ای عالی از ابزارهای سودمند با بازدهی بالا است که ممکن هست حتی رقیب گوگل اسکالر نیز محسوب شود. به عنوان ابزار مدیریت منابع، می‌تواند استنادات را به ابزارهای مشابه در فرمت‌های گوناگون وارد و خارج کند و مهمتر از آن می‌تواند با این ابزارها هماهنگ باشد. نرم‌افزارهای اجتماعی وب‌پایه مانند مندلی، به کاربران خود شانس کشف پژوهش و پژوهشگری میان رشته‌های مختلف و همچنین مدیریت و به اشتراک گذاشتن مطالب پژوهشی را می‌دهند.

آخرین ویرایش۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
تعداد بازدید:۷۰۰